"Przygody
Dwutlenku Węgla z wodą"
Od grudnia 2005 do końca stycznia 2006 przeprowadzono we wszystkich
szkołach podstawowych na terenie Gminy Opole 33 prezentacje multimedialne
pt. Przygody Dwutlenku Węgla z wodą. W programie uczestniczyli
uczniowie klas 1-3 i ich wychowawcy. Uczniowie razem z Dwutlenkiem
Węgla - osobą przebraną w kostium i odgrywająca rolę narratora -
odkrywali rolę wody w życiu człowieka i przyrodzie, poszerzali wiedzę
o źródłach i zasobach wód, sposobach jej ochrony przed zanieczyszczeniami
i sposobach oczyszczania.
.........

..........

Prezentacja
oprócz obrazów statycznych zawierała animowane filmy, pokazujące
m.in. procesy obiegu wody w
przyrodzie, uzdatnianie i oczyszczanie wody.


W
programie udało się połączyć kilka metod nauczania tj. podejście
zmysłowe, naturalistyczne i ludyczne, które będą sprzyjać
rozwijaniu zachowań, pozwalających poznawać i w miarę możliwości
wpływać
na swoje środowisko.
Celem
programu pt:
Przygody Dwutlenku Węgla z wodą było wzbogacenie trudnych tematycznie
zajęć lekcyjnych, uprzyjemnienie
i uatrakcyjnienie
procesu uczenia poprzez odwołanie do innowacji pedagogicznych
celem podniesienia pozytywnej motywacji do nauki a przede
wszystkim poszerzenie
wiedzy w zakresie roli wody w życiu człowieka i przyrodzie,
źródłach i zasobach wód, sposobach jej ochrony przed
zanieczyszczeniami i sposobach oczyszczania. Zakładany cel został
osiągnięty
co
wynika z ankiet przeprowadzonych
wśród uczestników przed i po przeprowadzeniu prezentacji.
kliknij
aby uruchomić animację

Program
uczenia się przez zabawę jest istotnym czynnikiem rozwoju psychicznego
dziecka, formą poznawania
rzeczywistości i uczenia
się w przyjemnej atmosferze.
Uczenie się przez zabawę wyzwala ciekawość i zainteresowanie,
wzbudza motywację do wykonywanych zadań szkolnych
i wpływa na rozwijanie
twórczych postaw poznawczych
dzieci.
Wykorzystanie multimedialnych programów edukacyjnych ułatwia
łączenie nauki z zabawą, co jest istotą metodyki nauczania
na tym etapie kształcenia
gdyż
zwiększa motywację do nauki, czyli wpływa na kształtowanie
postaw proedukacyjnych uczniów.
Prezentowany program pt: "Przygody Dwutlenku Węgla z wodą"
wykorzystywał urządzenia i programy multimedialne.
Uczniowie aktywnie uczestniczyli
w prezentacji, odpowiadając
na pytania narratora, brali udział w doświadczeniach
prowadzonych w czasie prezentacji. Na koniec zajęć każdy otrzymywał
książkę
opisującą omawiany
temat pt.:" Przygody Dwutlenku Węgla z Wodą".

W przeprowadzonej prezentacji uczestniczyło 1 201 uczniów.
Program przyczynił się do rozwinięcia poczucia odpowiedzialności
za środowisko,
wyrobił szacunek do przyrody i jej piękna, uzmysłowił dzieciom,
że troska o przyrodę jest troską o nas samych, podniósł świadomość
ekologiczną
i przyczynił
się do ukształtowania u dzieci postaw przyjaznych środowisku,
uświadomił silny związek z przyrodą, był nauką wyciągania właściwych
wniosków,
perspektywicznego
myślenia i przewidywania skutków określonej działalności człowieka.