"Przygody Dwutlenku Węgla z wodą"

Od grudnia 2005 do końca stycznia 2006 przeprowadzono we wszystkich szkołach podstawowych na terenie Gminy Opole 33 prezentacje multimedialne pt. „Przygody Dwutlenku Węgla z wodą”. W programie uczestniczyli uczniowie klas 1-3 i ich wychowawcy. Uczniowie razem z Dwutlenkiem Węgla - osobą przebraną w kostium i odgrywająca rolę narratora - odkrywali rolę wody w życiu człowieka i przyrodzie, poszerzali wiedzę o źródłach i zasobach wód, sposobach jej ochrony przed zanieczyszczeniami i sposobach oczyszczania.

.........

..........

Prezentacja oprócz obrazów statycznych zawierała animowane filmy, pokazujące m.in. procesy obiegu wody w przyrodzie, uzdatnianie i oczyszczanie wody.

W programie udało się połączyć kilka metod nauczania tj. podejście zmysłowe, naturalistyczne i ludyczne, które będą sprzyjać rozwijaniu zachowań, pozwalających poznawać i w miarę możliwości wpływać na swoje środowisko.

Celem programu pt: „Przygody Dwutlenku Węgla z wodą” było wzbogacenie trudnych tematycznie zajęć lekcyjnych, uprzyjemnienie i uatrakcyjnienie procesu uczenia poprzez odwołanie do innowacji pedagogicznych celem podniesienia pozytywnej motywacji do nauki a przede wszystkim poszerzenie wiedzy w zakresie roli wody w życiu człowieka i przyrodzie, źródłach i zasobach wód, sposobach jej ochrony przed zanieczyszczeniami i sposobach oczyszczania. Zakładany cel został osiągnięty co wynika z ankiet przeprowadzonych wśród uczestników przed i po przeprowadzeniu prezentacji.

kliknij aby uruchomić animację

Program uczenia się przez zabawę jest istotnym czynnikiem rozwoju psychicznego dziecka, formą poznawania rzeczywistości i uczenia się w przyjemnej atmosferze. Uczenie się przez zabawę wyzwala ciekawość i zainteresowanie, wzbudza motywację do wykonywanych zadań szkolnych i wpływa na rozwijanie twórczych postaw poznawczych dzieci.
Wykorzystanie multimedialnych programów edukacyjnych ułatwia łączenie nauki z zabawą, co jest istotą metodyki nauczania na tym etapie kształcenia gdyż zwiększa motywację do nauki, czyli wpływa na kształtowanie postaw proedukacyjnych uczniów.

Prezentowany program pt: "Przygody Dwutlenku Węgla z wodą" wykorzystywał urządzenia i programy multimedialne. Uczniowie aktywnie uczestniczyli w prezentacji, odpowiadając na pytania narratora, brali udział w doświadczeniach prowadzonych w czasie prezentacji. Na koniec zajęć każdy otrzymywał książkę opisującą omawiany temat pt.:" Przygody Dwutlenku Węgla z Wodą".

W przeprowadzonej prezentacji uczestniczyło 1 201 uczniów.
Program przyczynił się do rozwinięcia poczucia odpowiedzialności za środowisko,
wyrobił szacunek do przyrody i jej piękna, uzmysłowił dzieciom, że troska o przyrodę jest troską o nas samych, podniósł świadomość ekologiczną i przyczynił się do ukształtowania u dzieci postaw „przyjaznych” środowisku, uświadomił silny związek z przyrodą, był nauką wyciągania właściwych wniosków, perspektywicznego myślenia i przewidywania skutków określonej działalności człowieka.