Statut


POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1.

1. Stowarzyszenie o nazwie EPIN – Ekologia, Promocja, Informacja, Nauka zwane dalej STOWARZYSZENIEM działa na podstawie przepisów ustawy Prawo o stowarzyszeniach (Dz.U. z 1989r. Nr 20, poz. 104 z późn. zm.) oraz niniejszego statutu i z tego tytułu posiada osobowość prawną.
2. Nazwa STOWARZYSZENIA jest prawnie zastrzeżona.

§ 2.

1. Terenem działania STOWARZYSZENIA jest cały obszar Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Dla właściwej realizacji swoich celów STOWARZYSZENIE może prowadzić działalność poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
3. Siedzibą STOWARZYSZENIA jest miasto Opole.

§ 3.

1. STOWARZYSZENIE jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach nie zarobkowych.
2. Działalność STOWARZYSZENIA opiera się na pracy nie zarobkowej ogółu jego członków, może również zatrudniać pracowników do prowadzenia swoich spraw.

§ 4.

STOWARZYSZENIE może używać pieczęci i odznak na zasadach określonych w przepisach szczegółowych.

§ 5.

1. STOWARZYSZENIE może być członkiem organizacji krajowych, zagranicznych i międzynarodowych o tym samym lub podobnym profilu działania.
2. O przystąpieniu do organizacji, o których mowa w ust. 1, bądź wystąpieniu z nich decyduje Walne Zebranie Członków większością kwalifikowaną co najmniej 2/3 głosów członków zwyczajnych biorących udział w Walnym Zebraniu Członków.

§ 6.

Czas trwania STOWARZYSZENIA nie jest ograniczony.

CELE I ŚRODKI DZIAŁANIA

§ 7.

Celem STOWARZYSZENIA jest :
1) organizowanie i wspieranie działalności edukacyjnej obejmującej problemy społeczno – kulturalne, gospodarcze i ekologiczne,
2) promocję, kształtowanie i popieranie kultury ekologicznej,
3) inicjowanie, wspieranie i organizowanie działań i przedsięwzięć związanych ze zwiększeniem bioróżnorodności opolszczyzny,
4) organizowanie działań i przedsięwzięć związanych z odtwarzaniem i ochroną walorów przyrodniczych i historycznych Śląska Opolskiego,
5) przeprowadzanie, popieranie i promowanie badań naukowych zmierzających do poprawy stanu środowiska.
6) wzbogacanie życia kulturalnego,
7) promowanie aktywności społecznej, politycznej w zakresie dążenia Polski do spełnienia wymogów Unii Europejskiej,
8) promowanie idei integracji z UE i wyrównywania standardów unijnych,
9) działanie na rzecz jedności europejskiej respektującej różnorodność kulturową, religijną i tradycje narodowe,
10) umożliwianie bezrobotnym i młodzieży zwiększenia ich szansy na rynku pracy przez uzupełnianie doświadczeń zawodowych lub zmianę kwalifikacji również dzięki uczestnictwu w programach UE ,
11) prowadzenie wspólnej działalności o charakterze dobroczynnym, charytatywnym i humanitarnym,
12) prezentacja interesów konsumentów,
13) ochrona interesów konsumentów przed zagrożeniem zdrowia, życia i uszczerbkiem majątkowym.

§ 8.

STOWARZYSZENIE będzie realizować swoje cele poprzez :
1) Organizowanie szkoleń, seminariów, wycieczek, kursów i festynów, popularyzujących kulturę, przyrodę i problemy – społeczno gospodarcze,
2) gromadzenie środków finansowych i rzeczowych, pochodzących z dotacji, darowizn, zapisów, spadków, imprez kulturalnych i rozrywkowych, zbiórek publicznych, imprez targowych i promocyjnych oraz z prowadzonej działalności statutowej i gospodarczej,
3) działalność popularyzacyjną , edukacyjną i wydawniczą,
4) zastosowanie Internetu i innych środków przekazu informacji,
5) współpracę z mediami,
6) przygotowywanie i przeprowadzanie działań na rzecz ochrony i wzbogacania środowiska przyrodniczego, m.in. reintrodukcji gatunków roślin i zwierząt, projektów przebudowy ekosystemów,
7) współdziałanie z pokrewnymi organizacjami krajowymi, zagranicznymi i międzynarodowymi oraz z organami administracji samorządowej i rządowej,
8) wszelkie inne działania, które będą miały wpływ na realizację statutowych celów STOWARZYSZENIA.

§ 9.

STOWARZYSZENIE może prowadzić działalność gospodarczą, na ogólnych zasadach określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej STOWARZYSZENIA służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

CZŁONKOWIE, ICH PRAWA I OBOWIĄZKI

§ 10.

1. Członkami STOWARZYSZENIA mogą być osoby fizyczne i prawne.
2. Osoba prawna działa w STOWARZYSZENIU poprzez umocowanych przedstawicieli.

§ 11.

Członkowie STOWARZYSZENIA dzielą się na zwyczajnych, wspierających i honorowych.

§ 12.

1. Członkiem zwyczajnym STOWARZYSZENIA może zostać osoba fizyczna - pełnoletni obywatel Rzeczypospolitej Polskiej oraz cudzoziemiec, także nie mający miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, który posiada pełną zdolność do czynności prawnych oraz złoży deklarację członkowską i bliskie są mu cele STOWARZYSZENIA.
2. Członkiem wspierającym może zostać osoba fizyczna lub prawna zainteresowana merytoryczną działalnością STOWARZYSZENIA, która zadeklarowała na jego rzecz pomoc finansową lub rzeczową.
3. Członkiem honorowym może zostać osoba fizyczna ciesząca się szczególnym zaufaniem społecznym, która wniosła znaczny wkład w rozwój idei STOWARZYSZENIA lub w inny szczególny sposób wniosła zasługi dla STOWARZYSZENIA.
4. Członków zwyczajnych i wspierających przyjmuje w drodze uchwały Zarząd na podstawie pisemnej deklaracji.
5. Przyjęcie w poczet członków zwyczajnych wymaga uzyskania przez kandydata rekomendacji dwóch członków zwyczajnych STOWARZYSZENIA.
5. Nadanie godności członka honorowego następuje przez Walne Zebranie Członków, na wniosek Zarządu.

§ 13.

1. Członek zwyczajny ma prawo do :
a) czynnego i biernego prawa wyborczego do władz STOWARZYSZENIA.
b) uczestniczenia z głosem stanowiącym w Walnym Zebraniu Członków,
c) zgłaszania wniosków, opinii i uwag dotyczących działalności STOWARZYSZENIA,
d) uzyskiwania od Zarządu bieżących informacji o wszelkich decyzjach i działaniach STOWARZYSZENIA,
e) udziału w spotkaniach i zebraniach organizowanych przez STOWARZYSZENIE.
f) korzystania z rekomendacji i poparcia STOWARZYSZENIA w swojej działalności,
g) korzystania nieodpłatnie z urządzeń technicznych, poradnictwa, szkoleń, spotkań itp. , które STOWARZYSZENIE stawia do dyspozycji swoich członków,
h) korzystania z innych możliwości, jakie stwarza swoim członkom STOWARZYSZENIE,
i) posiadać legitymację członkowską i nosić odznaki STOWARZYSZENIA.
2. Członek zwyczajny obowiązany jest do :
a) prezentowania postawy i podejmowania działań, które przyczynia się do wzrostu roli i znaczenia STOWARZYSZENIA ,
b) przestrzegania postanowień Statutu oraz uchwał władz STOWARZYSZENIA ,
c) przestrzegania powszechnie obowiązujących przepisów prawa,
d) aktywnego uczestniczenia w pracach i realizacji celów STOWARZYSZENIA,
e) dbałości o dobre imię STOWARZYSZENIA i przestrzegania zasad współżycia społecznego,
f) regularnego opłacania składek członkowskich.

§ 14.

1. Członek wspierający i honorowy, za wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego, posiadają prawa członka zwyczajnego.
2. Członek wspierający i honorowy maja prawo brać udział - z głosem doradczym - w statutowych władzach STOWARZYSZENIA.
3. Członek wspierający jest obowiązany do regularnego wywiązywania się z deklarowanych świadczeń oraz przestrzegania statutu, regulaminów i uchwał władz
STOWARZYSZENIA.


USTANIE CZŁONKOSTWA

§ 15.

1. Członkostwo w STOWARZYSZENIU ustaje na skutek :
a) dobrowolnego wystąpienia ze STOWARZYSZENIA zgłoszonego na piśmie do Zarządu,
b) wykluczenia ze STOWARZYSZENIA przez Zarząd w przypadku stwierdzenia :
• nieprzestrzegania przez członka postanowień Statutu lub uchwał władz STOWARZYSZENIA ,
• podejmowania przez członka działań, które w jakikolwiek sposób naruszają interes lub podważają dobre imię STOWARZYSZENIA,
• pozbawienia członka praw publicznych, stwierdzonego prawomocnym wyrokiem sądu,
• faktu nieusprawiedliwionego nie brania przez członka udziału w pracach STOWARZYSZENIA,
• stworzenia przez członka innej sytuacji, w której dalsze jego członkostwo w STOWARZYSZENIU pozostaje w kolizji z postanowieniami Statutu, interesem STOWARZYSZENIA lub zasadami współżycia społecznego,
• pozbawienia członkostwa honorowego, w wyniku uchwały władzy STOWARZYSZENIA , która członkostwo nadała.
c) śmierci członka.
2. Od uchwały Zarządu o skreśleniu z listy przysługuje odwołanie w terminie 30 dni do Walnego Zebrania Członków.


WŁADZE STOWARZYSZENIA

§ 16.

1. Władzami Stowarzyszenia są Walne Zebranie, Zarząd oraz Komisja Rewizyjna

§ 17.

1. Kadencja władz STOWARZYSZENIA trwa 2 lata a ich wybór odbywa się w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością głosów spośród nieograniczonej liczby kandydatów.
2. Uchwały władz STOWARZYSZENIA, jeżeli Statut nie stanowi inaczej, podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby uprawnionych członków(kworum). Głosowanie tajne odbywa się na wniosek przynajmniej jednego członka STOWARZYSZENIA.

§ 18.

W przypadku ustąpienia, wykluczenia lub śmierci członka władz STOWARZYSZENIA w trakcie kadencji, skład osobowy tych władz jest uzupełniany spośród nie wybranych kandydatów, wg kolejności uzyskanych głosów. Liczba dokoptowanych w ten sposób członków władz nie może przekroczyć 1/3 liczby członków pochodzących z wyboru.


WALNE ZEBRANIE CZŁONKÓW

§ 19.

1. Najwyższą władzą STOWARZYSZENIA jest Walne Zebranie Członków.
2.W Walnym Zebraniu Członków biorą udział :
a) z głosem stanowiącym - członkowie zwyczajni,
b) z głosem doradczym - członkowie wspierający, honorowi i zaproszeni goście.
3. O miejscu, terminie i porządku obrad Zarząd powiadamia członków co najmniej na 30 dni przed terminem Walnego Zebrania Członków.
4. Uchwały Walnego Zebrania Członków zapadają :
a) w pierwszym terminie - przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby uprawnionych członków,
b) w drugim terminie, wyznaczonym w tym samym dniu, godzinę później od pierwszego terminu - bez względu na liczbę osób uprawnionych do głosowania.

§ 20.

1. Walne Zebranie Członków może być zwyczajne i nadzwyczajne.
2. Walne Zebranie Członków obraduje wg uchwalonego przez siebie regulaminu obrad.
3. Obradami Walnego Zebrania Członków kieruje Przewodniczący wybrany każdorazowo przez Walne Zebranie Członków.
4. Zwyczajne Walne Zebranie zwołuje Zarząd co najmniej raz do roku jako sprawozdawcze i co 2 lata jako sprawozdawczo-wyborcze, zawiadamiając członków pisemnie o jego terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad co najmniej na 30 dni przed terminem Walnego Zebrania.
5. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków może odbywać się w każdym czasie, w szczególnie uzasadnionych przypadkach.
6. Nadzwyczajne Walne Zebranie zwołuje Zarząd :
a) z własnej inicjatywy - w sprawach nie cierpiących zwłoki,
b) na żądanie Komisji Rewizyjnej,
c) na pisemny wniosek co najmniej 1/3 ogółu członków zwyczajnych STOWARZYSZENIA - we wszystkich sprawach.
7. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków obraduje wyłącznie nad sprawami, dla których zostało zwołane.

§ 21.

Do kompetencji Walnego Zebrania Członków w szczególności należy:
1/ określanie głównych kierunków działalności merytorycznej i finansowej STOWARZYSZENIA,
2/ uchwalanie statutu i jego zmian,
3/ wybór i odwoływanie członków władz STOWARZYSZENIA,
4/ rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań władz STOWARZYSZENIA,
5/ rozpatrywanie wniosków i postulatów zgłoszonych przez członków STOWARZYSZENIA lub jego władze,
6/ rozpatrywanie odwołań w sprawach członkowskich, od uchwał Zarządu
7/ podejmowanie uchwał o przynależności do innych organizacji
8/ nadawanie i pozbawianie godności członka honorowego,
9/ podejmowanie uchwały o rozwiązaniu STOWARZYSZENIA i przeznaczeniu jego majątku,
10/ ustalanie wysokości składek członkowskich,
11/ podejmowanie uchwał w innych sprawach wniesionych pod obrady.


ZARZĄD

§ 22.

1. Zarząd kieruje całokształtem działalności STOWARZYSZENIA, zgodnie z uchwałami Walnego Zebrania Członków, reprezentuje je na zewnątrz i ponosi odpowiedzialność przed Walnym Zebraniem Członków oraz przed innymi organami, przewidzianymi szczególnymi przepisami prawa.
2. W skład Zarządu może wchodzić do 4 członków, w tym: Prezes, Wiceprezes, Skarbnik i członek.
3. W przypadku ustąpienia Prezesa, w trakcie trwania kadencji Zarząd wybiera ze swojego grona nowego Prezesa.
4. Zasady działania Zarządu ustala regulamin uchwalany przez Walne Zebranie Członków.
5. Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.

§ 23.

Do zakresu działania Zarządu należy :
1) realizacja celów STOWARZYSZENIA oraz uchwał Walnego Zebrania Członków ,
2) określanie szczegółowych kierunków działania STOWARZYSZENIA oraz przyjmowanie sprawozdań z ich wykonania,
3) sprawowanie zarządu nad majątkiem STOWARZYSZENIA,
4) uchwalanie regulaminów przewidzianych w statucie,
5) podejmowanie decyzji w sprawie nabycia lub zbycia majątku nieruchomego i ruchomego,
6) powoływanie komisji, zespołów oraz określanie ich zadań,
7) zwoływanie Walnego Zebrania Członków,
8) organizowanie i prowadzenie działalności gospodarczej,
9) podejmowanie uchwał w sprawach członkowskich (przyjmowanie, skreślanie),
10) prowadzenie dokumentacji członkowskiej,
11)wnioskowanie o nadanie lub pozbawienie godności członka honorowego STOWARZYSZENIA,
12) składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zebraniu Członków.


KOMISJA REWIZYJNA

§ 24.

1.Komisja Rewizyjna jest organem kontrolnym STOWARZYSZENIA.
2. W skład Komisji Rewizyjnej może wchodzić do 3 osób, w tym Przewodniczący, Wiceprzewodniczący oraz Sekretarz.
3. W przypadku ustąpienia Przewodniczącego, w trakcie trwania kadencji, Komisja Rewizyjna wybiera ze swojego grona nowego Przewodniczącego.

§ 25.

Do zakresu działania Komisji Rewizyjnej należy :
1) kontrolowanie działalności statutowej i finansowej władz STOWARZYSZENIA i jego majątku oraz przedstawianie wniosków i zaleceń pokontrolnych,
2) prawo żądania zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków w razie stwierdzenia nie wywiązywania się przez Zarząd z jego statutowych obowiązków, a także prawo żądania zwołania posiedzenia Zarządu,
3) zwołanie Walnego Zebrania Członków, w razie nie zwołania go przez Zarząd w terminie lub w trybie ustalonym Statutem,
4) składanie na Walnym Zebraniu Członków wniosków o udzielenie (lub odmowę udzielenia) absolutorium władzom STOWARZYSZENIA,
5) składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zebraniu Członków.

§ 26.

1. Członkowie Komisji Rewizyjnej mają prawo brać udział, z głosem doradczym, w posiedzeniach Zarządu. Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą pełnić innych funkcji we władzach STOWARZYSZENIA.
2. Komisja Rewizyjna działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu.

§ 27.

W przypadkach określonych w § 25 Walne Zebranie Członków winno być zwołane w terminie nie dłuższym niż 30 dni od daty zgłoszenia żądania, a posiedzenie Zarządu nie później niż w terminie 14 dni od daty złożenia żądania.


MAJĄTEK STOWARZYSZENIA

§ 28.

Majątek STOWARZYSZENIA stanowią nieruchomości, ruchomości, prawa majątkowe i fundusze

§ 29.

1. Źródłami powstania majątku STOWARZYSZENIA są :
a) dotacje,
b) darowizny, zapisy i spadki,
c) wpływy z działalności statutowej,
d) wpływy z działalności gospodarczej,
e) sponsoring
f) składki członkowskie.
2. Środki pieniężne, niezależnie od źródeł ich pochodzenia, mogą być przechowywane wyłącznie na koncie STOWARZYSZENIA. Wpłaty gotówkowe winny być, przy uwzględnieniu bieżących potrzeb, jak najszybciej przekazane na to konto.
3. Wysokość składek członkowskich określa w drodze uchwały Walne Zebranie Członków. Pierwszą wysokość składek członkowskich określi w drodze uchwały Inauguracyjne Walne Zebranie Członków, które odbędzie się po zarejestrowaniu STOWARZYSZENIA.
4. STOWARZYSZENIE prowadzi gospodarkę finansową i rachunkowość zgodnie z obowiązującymi przepisami.

§ 30.

1. Do ważności oświadczeń woli, pism i dokumentów w przedmiocie praw i obowiązków majątkowych STOWARZYSZENIA wymagane są podpisy dwóch członków Zarządu.
2. Dla ważności innych pism i dokumentów wymagane są podpisy jednego członka Zarządu.
3. a) STOWARZYSZENIE nie może udzielać pożyczek ani zabezpieczać zobowiązań majątkiem organizacji w stosunku do swoich członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli zwane dalej "osobami bliskimi",
b) STOWARZYSZENIE nie może przekazywać swojego majątku na rzecz swoich członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
c) STOWARZYSZENIE nie może wykorzystywać majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich chyba, że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu organizacji,
d) STOWARZYSZENIE nie może dokonywać zakupu na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organizacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osoby bliskie.


ZMIANA STATUTU I ROZWIĄZANIE STOWARZYSZENIA

§ 31.

1. Uchwalanie Statutu lub jego zmiana oraz podjęcie uchwały o rozwiązaniu STOWARZYSZENIA przez Walne Zebranie Członków wymaga kwalifikowanej większości głosów - 2/3, przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
2. Uchwalanie Statutu lub jego zmiana oraz podjęcie uchwały o rozwiązaniu STOWARZYSZENIA mogą być przedmiotem Walnego Zebrania Członków jedynie w przypadku gdy sprawy te zostały umieszczone w porządku obrad a członkowie STOWARZYSZENIA zostali zapoznani z porządkiem obrad i projektami stosownych uchwał przynajmniej na 14 dni przed terminem Walnego Zebrania Członków.
3. Podejmując uchwałę o rozwiązaniu STOWARZYSZENIA Walne Zebranie Członków określa sposób przeprowadzenia likwidacji oraz przeznaczenia majątku STOWARZYSZENIA.
4. W sprawach dotyczących rozwiązania i likwidacji STOWARZYSZENIA, nie uregulowanych w Statucie, mają odpowiednie zastosowanie przepisy ustawy Prawo o stowarzyszeniach.


PRZEPISY PRZEJŚCIOWE

§ 32.

Statut oraz jego zmiany wchodzą w życie po uprawomocnieniu się stosownego postanowienia sądu rejestrowego